17 April 2017

Apa itu Asset, Liability dan Real Estate?


ASSET : LIABILITY : REAL ESTATE : ESTATE

Asset 


Saya ingin berkongsi kepada anda beberapa perkataan yang digunakan dalam kewangan yang biasa kita dengar tapi masih ramai yang tak berapa pasti apakah maksud yang mudah untuk anda faham. Penjelasan saya dalam blog ini bukan untuk tujuan ilmiah aras tinggi, tapi lebih kepada ilmu praktikal, iaitu, untuk anda semua faham dan boleh digunakan dalam kehidupan seharian.


  • ASSET
Aset adalah sesuatu sumber yang kita ada yang boleh memberikan kita pendapatan. 

Sebagai contoh. Kita ada simpanan dalam Amanah Saham Bumiputera dan setiap tahun pihak ASN Berhad memberikan dividen berdasarkan berapa jumlah simpanan kita yang masih ada dalam account.

Aset juga boleh ada dalam bentuk barangan. Sebagai contoh, kita ada peralatan dan peralatan tersebut disewakan dan kita mendapat duit sewa lebih daripada jumlah duit kita keluarkan untuk perbelanjaan barangan tersebut.

Aset juga boleh ada dalam bentuk bangunan seperti rumah sewa, bangunan komersial, tanah dan sebagainya. Selain ia boleh disewakan, nilai nya juga meningkat dari semasa ke semasa...

Aset juga boleh ada dalam bentuk logam berharga seperti emas, perak dan sebagainya.

Ada juga aset yang bukan dalam bentuk barangan, seperti saham, harta intelek, lesen dan sebagainya.

Secara umumnya, apa2 yang boleh mendapatkan pendapatan kepada kita, ia boleh dikatergorikan sebagai aset. 

Terdapat pelbagai jenis asset...antaranya adalah yang mudah dicairkan seperti "TUNAI" dan juga emas, perak dan barang perhiasan. Dan ada juga yang lambat untuk dicarikan seperti Rumah, Tanah dan harta2 tak alih yang lain.

  • LIABILITY
Liablity ini pulak adalah sesuatu yang kita kena tanggung dan kita kena keluar duit untuk uruskan. Contoh, kereta yang kita pakai untuk kegunaan sendiri..kita kena bayar maintenance, kena repair kalau rosak dan sebagainya. 

Atau 

Rumah yang kita duduk yang mungkin lebih dari keperluan. Sebagai contoh, kita mungkin boleh duduk rumah yang sederhana, tapi kita duduk rumah yang besar dan mewah. Memang bergaya, tapi kita perlu tanggung belanja nak uruskan atau baiki rumah tersebut. Bagaimana harga rumah tu yang meningkat, bukankah itu juga asset?..Ya, dari segi nilai memang naik, tapi kita tetap kena tanggung setiap bulan dan rumah tu tidak memberikan kita sebarang pendapatan.

So, jangan ingat rumah yang kita duduk adalah aset. Rumah yang kita sewakan dan kita dapat +ve cash flow, baru lah dipanggil asset, kalau tak, tetap kita kena tanggung ia adalah liablity. Ramai yang tersalah faham...seronok beli rumah besar2....kemudian duduk sendiri, guna sendiri...sendiri kena tanggung semua. Macam tu jugak dengan kenderaan..beli kenderaan mahal2....kemudian, pakai sendiri dan tidak medapat pulangan atau pendapatan...

  • REAL ESTATE
Real Estate adalah sesuatu yang merujuk kepada hartanah fizikal dan tidak boleh dialihkan (harta tak alih) seperti rumah, bangunan, tanah dan yang berkaitan. 


  • ESTATE
ESTATE adalah semua harta seseorang setelah mereka meninggal dunia. Bahasa mudahnya adalah ESTATE adalah HARTA PUSAKA. Jadi, semasa seseorang itu hidup, semua harta beliau dinamakan ASET...tapi apabila sudah meninggal dunia, harta beliau akan jadi harta pusaka atau ESTATE.




Apa kaitan ketiga-tiga perkara di atas dengan pengurusan harta pusaka dan hibah?...Ia sangat berkaitan, kerana sekiranya sesorang itu memiliki 3 perkara ini, ia perlu diuruskan dan dibahagikan kepada waris. Kalau tidak, ia akan menyusahkan dan merugikan banyak pihak dan yang paling bahaya adalah sekiranya masalah tersebut berlarutan dan tiada siapa yang selesaikan seperti pergaduhan antara waris, sumber tidak dapat dimanfaatkan dan membazir masa, tenaga dan wang ringgit.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...